Parvlaevaühendus on elutähtis teenus
Veel kümme aastat tagasi oli suursaarte ja mandri vaheline parvlaevaühendus elutähtsate teenuste nimekirjas. 2017. aastal jõustunud seadusemuudatusega vähenes elutähtsate teenuste arv märgatavalt. 46st jäi alles 14, milles ühendust suursaartega enam ei nimetatud.
Kui parvlaevaühendus oleks elutähtis teenus, oleks riik kohustatud igas olukorras laevaühenduse tagama. On aeg taastada suursaarte ja mandri vaheline parvlaevaühendus elutähtsa teenusena!
Miks?
a) Puudub alternatiiv
Parvlaevadele pole alternatiivset liikumisvõimalust, et selline hulk
inimesi saaks liikuda saarte ja mandri vahet. Lennuühendust kasutab kaks
protsenti inimestest. Samas kriisiolukorras ei ole lennuühendus piisava veomahuga
ega töökindel, et tagada elanikkonna ja kaupade liikumine.
b) Teenuse katkemine mõjutab vahetult elu, tervist ja julgeolekut
Laevaühenduse katkemine seab ohtu inimelud, piirates juurdepääsu
tervishoiuteenustele. Samuti raskendab päästeüksuste ja julgeolekuasutuste
operatiivset ligipääsu saartele ja mõjutab inimeste turvatunnet ja
toimetulekut.
c) Parvlaevaühendus kui regionaalse võrdsuse küsimus
Eesti põhiseadus tagab kõikidele kodanikele võrdsed õigused ja
võimalused. Ühenduse kadumine tähendaks saarte elanike diskrimineerimist
geograafilise asukoha tõttu. Avalike teenuste kättesaadavus peab olema tagatud
kogu riigis, mitte ainult maismaal.
d) Rahvusvahelise julgeolekuolukorra muutumine
Vajadus käsitleda parvlaevaühendust suursaarte ja mandri vahel
elutähtsa teenusena tuleneb ka riigikaitselise olukorra arvestatavast
muutusest.
e) Laevaühendus ei ole ühistransport
Parvlaevaühendusele puuduvad alternatiivid. Linnas võib punktist A
punkti B liikuda näiteks trolli, trammi või bussiga. Linnade vahel on
liikumiseks variandid vähemalt buss ja auto, võib-olla ka rong. Üle mere saab
ainult laevaga.
Samas riigiteede sõidetavuse tagamine ning kohalike teede
sõidetavuse tagamine, seda omavalitsuse kohustusena, on elutähtsate teenuste
nimekirjas.
f) Rahastamine
Parvlaevaühendust ei peaks rahastama ühistranspordi riigieelarveridadelt.
Selleks on vajalik eraldiseisev eelarve, mis ei oleks sõltuv ühistranspordist
ja selle rahastamise kitsaskohtadest.
Täna katab piletitulu bussitranspordis 10 protsenti kuludest.
Lennuki puhul on see umbes 16 protsenti. Rongi- ja laevatranspordis enam kui 35
protsenti. Samas arvestame, et suursaartega ühendust korraldav OÜ TS Laevad
kuulub sajaprotsendiliselt AS-ile Tallinna Sadam, mille omanik kahe kolmandiku
ulatuses on Eesti riik ning börsiettevõte maksab regulaarselt dividende. Sel
aastal laekus riigieelarvesse 13 miljonit eurot. Seega on laevaühenduses
piletitulu osakaal kogukuludest konkurentsitult kõige suurem.
Nii vaadates on eriti ebaõiglane, et sellega kaetakse üleüldist
miinust ühistranspordis ning samal ajal tuleb iga aasta pidada arutelusid,
kohati mõistlikumas meeleolus, teinekord piike murdes, üleveomahtude ja
piletihindade osas.
Laevaühenduses on toimunud tuntavad arengud ning teenus on hea. Aga selleks, et suursaarte elanikele ja ettevõtjatele oleks tagatud mandriga vähegi võrreldavad tingimused, on vaja pikaajalist kindlust ja turvatunnet. Selle võimaluse pakub parvlaevaühenduse määratlus elutähtsa teenusena ning sellest lähtuv rahastusmudel.
Kommentaarid