Õppeaasta avakogunemine
Õppeaasta on maratonijooks. Stardijoonel oleme kõik värsked, elevil ja naeratame. Aga kui finišisse jõuame, siis vaatamata sellele, et toss väljas, on esmatähtis ilusaid lõpupilte teha.
Hariduses ei me tee sprinte – me jookseme maratone. Ja mõnikord lausa mitu järjest.
Seega. Esimene tund. Kehaline kasvatus. Vabandust! Liikumisõpetus.
Alustame soojendusharjutusega.
Kui said suve jooksul piisavalt päikest ja oled akud täis laadinud – lehvita.
Kui said suvel akud täis, aga esimene töökoosolek tõmbas need tühjaks – tõuse ja plaksuta.
Kui suudad siiski uut aastat värske energiaga alustada, kingi oma pinginaabrile naeratus.
Teine tund. Matemaatika.
Ja palun kuula, homme on tunnikontroll.
Viimastel aastatel on Hiiumaal 1. septembril kooliteed alustanud vastavalt 75, 63, 58, 56 ja tänavu alustab 78 last.
Seega keskmine laste arv on?
Jah, just nii - 66.
Mis aga väljub matemaatilise loogika piiridest – täpselt aasta eest tõdesime, et koolieelikuid on lasteaedades 68.
Saan aru, et kui lasteaiast läheb laps kaduma, siis õpetaja ja direktor saavad paremal juhul ametist priiks. Aga kui lapsi on juurde tekkinud?
Tegemist ei ole ühekordse anomaaliaga. See on korduv muster. Trend.
Sündide arv saarel on olnud langustrendis. Samas lasteaialaste arv kasvanud. Jäänud viimastel aastatel vahemikku 330-340 last, samas kui põhikoolides on see samal ajal 640-650.
Ehk et meie haridusvõrguga liituvad iga-aastaselt lapsed ja noored, kes pole siin sündinud. See on kinnituseks, et Hiiumaa haridust väärtustatakse.
Aitäh teile selle eest! Just teie igapäevane töö on selle taga.
Me ei räägi vaid arvudest. Iga arvu taga on inimene.
78 kooliteed alustavat last tähendab 78 koolikotti, 78 soengut, 78 esimest joonistust, 78 väikest maailmaavastajat.
Iga laps tähendab unikaalset teekonda, mille läbimist meie, täiskasvanud, toetame.
Head siinviibijad.
Teie tööd võib võtta kui teejuhiks olemist. See pole ainult teadmiste ja elutarkuse edasi andmine. Teie kätes on kaugelt rohkem kui Google või ChatGPT suudavad pakkuda, sest lisaks vastustele õpetate te ka küsimusi küsima.
Just nagu Vana-Kreeka kirjanik Plutarchos ütles: „Meie mõistus ei ole anum, mida täita, vaid tuli, mida süüdata.“
Siit on hea alustada kolmanda tunniga. Tehnoloogiaõpetus.
On rõõmustav, et haridusvaldkond teeb Hiiumaa Arenduskeskuse ja ettevõtjatega sisutihedat koostööd, et MATIK-õpe oleks meil edaspidi märksa süsteemsem ning toimuks alusharidusest täiskasvanuõppeni.
Usun, et sellest kujuneb edulugu, mis loob uusi võimalusi nii Hiiumaa kui õppijate jaoks. Pakub arenguvõimalusi tänastele ettevõtetele kui ka loob uusi töökohti. Olles täienduseks meie tänastele tugevustele. Näiteks loodusharidus. Või kaunid kunstid. Sest suvisest perioodist kõlavad kõrvus jätkuvalt laulud ja meloodiad, mis saatsid nii hiiumaist laulu- ja tantsupäeva kui suvist suurpidu. Ja millest võrratult palju hiidlaseid osa sai.
Just seepärast – tagamaks jätkusuutlikkust ning pakkumaks saare noortele kaunitest kunstidest ja sporditrennidest osa saada, on huvikoolide palgatõus viimase kahe eelarve prioriteet olnud.
Jätkusuutlikkuse sõnaga võiks astuda järgmisesse tundi. Kirjandus.
Søren Kierkegaard on öelnud: „Elu on võimalik mõista vaid tahapoole vaadates, aga elama peame seda ettepoole vaadates.“
Tulevikku ei ole võimalik ette näha, aga koos liikudes on teekond turvaline ja väärtuslik.
Hariduse valdkondliku arengukava koostamine on täpselt nii planeeritud: üheskoos tehtud, ühiselt läbi kaalutud ning kokku lepitud dokument, mille alusel järgmistel aastatel liikuda.
Alustame järgmise tunniga.
Järeleaitamine.
Hiiumaa Laste ja Perede Tugiteenuste Keskuse käivitamine on üks märksõna käesolevast aastast. Pikalt planeerimine jõudis nüüd tulemuseni. Tunnustan haridus- ja sotsiaalvaldkonna inimesi, kes selle üheskoos teoks tegid.
Eesmärk on pakkuda kvaliteetseid tugiteenuseid ühest kohast. Nii et sellest võidaks abi- ja toevajadusega noored, aga millest oleks tuge ka tugiteenuseid pakkuvatele spetsialistidele.
Liigume järeleaitamisega riigi tasandile.
Eelmise aasta tervituses mainisin Haridus- ja Teadusministeerium-i muudatuste tuhinat. Suured muudatused, mida sooviti ühekorraga ette võtta. Energia ja pealehakkamine on enamasti kiiduväärt omadused. Aga ei pruugi parimat tulemust tuua.
Tsiteerin minister Kallast kolmapäevasest „Otse Postimehest“ saatest: „Kutseharidusreformi puhul on meil tegelikult kaks kooli, mille tulevik vajab selget visiooni. Üks on Hiiumaa ja teine on Vana-Vigala. Ülejäänud kutsekoolid tegelikult võidavad sellest reformist.“
Ja neljapäevane Maaleht: „Avastasime, et Hiiumaal ei ole ametikoolis eriala, mida saaks põhikooli lõpetaja õppida. /--/ Andsime ülesande ametikoolile, et täiskasvanute õpet tuleb vähendada ja suunata vabanevad ressursid põhikooli lõpetajatele uue õppekava avamiseks. Nüüd arutame, milline eriala võiks sinna tulla, mis on Hiiumaale oluline.“
Sealtsamast vastus küsimusele, miks minister Hiiumaale ei ole jõudnud?
„Ma tõesti ei jõua, sellepärast, et viimane aasta olen ma olnud ka erakonna juht ja valitsusdelegatsiooni juht. Ma tunnistan, et ma lihtsalt füüsiliselt pole jõudnud sinna.“
Väga keeruline on selle peale midagi kosta...
Aga ma hoiatasin teid, et tuleb tunnikontroll.
Kujutame ette olukorda, et olete 1000 eurot võlgu. Olete kõik oma tulud ja kulud läbi kalkuleerinud ning selgub, et aasta lõpuks kasvab võlg 3% võrra 1030 euroni. Poole aasta pealt teete uue analüüsi ning selgub, et võlg kasvab vaid 1% ehk 1010 euroni.
Kas te olete jätkuvalt keerulises seisus ja võlgades või saite 20 euro võrra rikkamaks ja võite käivitada mõttetalgud, kuidas seda kulutada?
Esimese vastusevariandi puhul palun tõsta käsi üles. Teise puhul sulge silmad ja kujutle vaimusilmas seda 20-eurost.
Samas, ja eriti kuna meil on järeleaitamise tund, peame oskame mõista, mitte hukka mõista. Ehk et kui vaja, jätkame dialoogi ning selgitustööd ministeeriumi suunal.
Tõepoolest usun, et lõpuks nad saavad aru, et Hiiumaa vajab nii akadeemilist gümnaasiumi kui kutse- ja täiskasvanuõpet pakkuvat ametikooli.
Oleme jõudnud pikapäevarühma. Siin saame üheskoos kodused ülesanded ära teha.
Laused, mida teil aasta jooksul kahtlemata vaja läheb.
Korda minu järel:
„See on viimane kord, kui ma seda selgitan!“
„Kasuta taskurätikut!“
„Kas keegi kuulas, mida ma ütlesin või räägin ma iseendaga?“
„Seda te õppisite juba kuuendas klassis.“
Head sõbrad.
Aitäh, et te olete valinud just selle elukutse.
Aitäh, et te iga päev oma tööga Hiiumaad ja maailma paremaks muudate.
Ja kui keegi küsib, mida te tegelikult teete, siis vastus on lihtne: te seletate maailma lahti. Mõnikord õpilastele, mõnikord lapsevanematele, mõnikord ministritele. Mõnikord isegi endale. Aga tulemus on alati sama – targem Hiiumaa, parem maailm.
Head uut aastat!
* tervitus haridustöötajate kogunemisel 29.08.2025
Kommentaarid