Maamaks kui kogukondlik kokkulepe

Ilmselt on vähe neid, kellele meeldib makse maksta. Kahjuks endise rahandusminister Võrklaeva poolt Kört-Pärtli särgi vaimus koostatud automaks süvendab vaid seda tunnet.

Samas on maksudel selge eesmärk – kasutada kogutud tulu ühishüvede pakkumiseks. Ideaalis teab maksumaksja, mida temalt kogutud rahaga tehakse ehk mida tema või kogukonnaliikmed sellest vastu saavad.

Riigikogu muutis oluliselt maamaksuseadust. Üks eesmärkidest oli anda kohalikele omavalitsustele suurem otsustusõigus. Samas on alles sel aastal volikogudel suhteliselt lai mänguruum valikuid teha, kuna eelmise ja käesoleva aasta maamaksu kasvu piirid olid riigi tasandil paika pandud. Sellega tekkis mitmetel petlik mulje, et muutunud (üldjuhul suurenenud) maamaksu taga on kohalik volikogu, kuna tegelikult tulenes see riiklikust seadusest ning saarel määrasid ei tõstetud.

Käesoleval aastal on valikuvõimalusi rohkem – volikogu kehtestab hiljemalt 1. oktoobriks maamaksumäärad, maamaksu tõusu piirmäära ja maamaksuvabastuse ulatuse.

Eelnõu teisele lugemisele

20. juunil läbis volikogus I lugemise eelnõu, mille järgi kehtestataks Hiiumaa vallas maamaksumäärad järgmiselt:

1) elamumaale ja maatulundusmaa õuemaa kõlvikule 1 % maa maksustamishinnast aastas;

2) punktis 1 nimetamata maatulundusmaale 0,5 % maa maksustamishinnast aastas;

3) punktis 1 ja 2 nimetamata sihtotstarbega maale 1 % maa maksustamishinnast aastas.

Maamaksu aastase suurenemise maksimaalseks piirmääraks kehtestataks 20%. Seega ühegi kinnistu maamaks ei saa kasvada rohkem kui 20 protsenti. Eelmisel kahel aastal oli piirmäär riiklikult paika pandud ning see oli vastavalt 10 ja 50 protsenti.

Koduomaniku soodustuse puhul oli maaomanik vabastatud maamaksust, kui tegemist on maaga, kus asub eluhoone, milles ta rahvastikuregistri alusel 1. jaanuari seisuga elab. Vabastuse suurus oli tiheasutusega alal 0,15 hektarit ja väljaspool tiheasustusala 2,0 hektarit ulatuses.

Seda peeti aga ebaõiglaseks, kuna näiteks Tallinnas Nõmmel on maa märkimisväärselt kallim kui näiteks Mõisakülas. Edaspidi võib kehtestada kodualuse maa maksusoodustuse summaliselt. Volikogus oleva määrusega kehtestataks Hiiumaa vallas kodualuse maa maksusoodustuseks 50 eurot.

Kehtima jäävad maksusoodustused represseeritule ja represseerituga võrdsustatud isikutele.

Uuest aastast muutub

Uue maamaksu määrusega soovitakse maksukoormust suunata rohkem neile, kes tulumaksu kaudu ei saa Hiiumaa valla teenuste pakkumist toetada. Selleks on tõstetud elamu- ja õuemaa maksumäär 1% peale ning seades kohalikele soodustuse, mille suurus, koos maa väärtuse kasvuga, regulaarselt kasvaks.

Arvestades tänaseid maksuteatiseid, kaitsemehhanismi ja maksukalkulaatorit, mille järgi tänase maksumäära ning 100-eurose vabastuse korral maamaksu laekumine vallale isegi väheneks, tähendab see, et valdav enamus hiidlastest kodualuse maa omanikke on maamaksust vabastatud või maksab edaspidi kuni 50 eurot aastas maamaksu. Samas kasvab nende panus, kel pole 1.jaanuari seisuga sissekirjutust.

2025. aastal laekub Hiiumaa vallale maamaksu eeldatavasti 535 000 eurot, mis on 150 000 eurot rohkem kui 2024. aastal. Kasv 38 protsenti, kui Eesti omavalitsuste keskmine on 39 protsenti. Samas, nagu ka loos varem mainisin, tuleneb kasv riiklikust maamaksuseadusest ning vallavolikogu ei ole viimastel aastatel määrasid tõstnud.

Antud eelnõuga on maamaksu laekumine ehk tulu Hiiumaa vallale 2026. aastal suurusjärgus 600 000 eurot. See on 100 000 võrra vähem, kui kehtiva eelarvestrateegia järgi.

Kitsaskohad

Eesti Linnade ja Valdade Liidus oleme omavalitsusjuhtide poolt teinud ettepaneku, et vabariigi valitsus võtaks maamaksuseaduse muutmise uuesti ette. Näiteks võiks omavalitsusel olla vabadus põllu- ja metsamaale erinev maksumäär kehtestada, kuna hetkel on mõlemad maatulundusmaana nö ühes potis.

Seadusega on ilmnenud kitsaskoht, misläbi on maksutõusud märkimisväärselt rohkem mõjutanud neid, kel kinnistuid rohkem. Ehk et kasv ja kasvulagi arvestatakse iga kinnistu kohta. Nii võib aastane kasv inimesel, kel kümme ühehektarilist kinnistut, olla märksa suurem kui inimesel, kel üks kümnehektariline kinnistu.

Eelnõu koostamise protsess

Eelnõusse sisendi saamiseks on toimunud arutelud osavallakogudes, volikogu komisjonides ja erinevate sihtgruppidega. Maa korralise hindamise ning Riigikogus vastu võetud maamaksuseaduse järel kasvas Hiiumaal enam maatulundusmaa kinnistute maksukoormus. Seda toodi aruteludes võimaliku kitsaskohana välja. Oleme Hiiumaal küll kokku leppinud, et kasutame maamaksust laekuvaid vahendeid investeeringuks maasse ehk teetöödeks. Samas valdav osa teeinvesteeringuid on suunatud tänavate ning kodudeni viivate teede korrastamiseks, kuna põllu- ja metsavaheteed on saanud vähem tähelepanu.

Selle kompenseerimiseks oleme kavandanud just sidusgruppide ettepanekul eelarvestrateegias teede remondifondi vahendite kahekordistamise. Just sealtkaudu saavad parendusi teed, mis ei ole tolmuvaba kattega. Lisaks oleme kinni pidanud kokkuleppest, et maamaksu toel kasvatame teeinvesteeringute mahtu – sel aastal paranevad liikumisvõimalused kogusummas 1,4 miljoni euro eest.

Aruteludes leiti, et kui kehtib põhimõte, et maamaksu vahenditest korrastatakse teid ehk valla elanikud, maamaksu maksjad saavad sellest otsest kasu ning kinnistuomanike panus jääb mõistlikesse piiresse, on see määrus sellisel kujul aktsepteeritav.

Minu silmis ongi tegemist kogukondliku kokkuleppega, kui palju ollakse valmis ühiselt panustama ühishüvede heaks.

 

Ilmus 24.07 Hiiu Lehes

Kommentaarid

Viimasel nädalal enim loetud.