Riigikogu valimistest on möödas enam kui pool aastat. Ehk
tänaseks on välja joonistunud, mida valija otsuseid tehes täpselt tahtis. Täpsemalt
öeldes, mida valikute tulemusena sai. Ja see ei pruugi kattuda sellega, mida
sooviti ega ka sellega, mida lubati.
Esmalt aga mõne lausega isiklikust vaatest. Ei salanud juba
ka märtsis, et tulemus oli pettumus – hüppasin lati alt läbi. Kaalusin tõsiselt
ametivahetust, kuna ka osavallavanema tööle annab hinnangu valimistel saadud
häälte arv. Lõpuks otsustas põhimõte, et mage on asju pooleli jätta. Tuleb tööd
edasi teha ja lõplik hinnang antakse 2021. aasta sügisel.
Alla ootuste läks ka Sotsiaaldemokraatlikul Erakonnal.
Tuleb tunnistada, et meie kampaania põhisõnumid ei olnud nende valimiste
peateema. Samamoodi ei suutnud me päris hästi tajuda ühiskonna allhoovuseid, teatud
rahulolematust. Näiteks veel märtsis ja Hiiumaalgi tuletati meelde piirikaubanduse
kiiret arengut.
Koalitsiooni sünd
Kevadel jagus ärevust, kui tänane koalitsioon kokkuleppeid
sõlmis. Mulle on sügavalt vastumeelne ühe osapoole tegutsemisviis ning
sallimatus ja kindlasti ei ole see minu unelmate valitsus.
Samas ei olnud ma nendega ühes paadis, kes väitsid, et
sellist valitsust ei tohi sündida, kuna valimised võitnud erakond jäi opositsiooni.
Ikka võib! Meie valimis- ja valitsemissüsteemi järgi peab valitsemiseks olema
enamuse toetus. Ja tähtis on liidetavate summa, mitte liidetavad ise.
Kui kolmekesi leitakse üksmeel ja Riigikogus on vähemalt
51 saadiku toetus, siis on õigus valijatele lubatut ellu viima asuda.
Ja siia ongi koer maetud. Ehk tegelikkus ei taha lubatuga
kuidagi kokku minna.
Reaalsus lajatab
Kaks koalitsioonierakonda lubasid enne valimisi erakorralist
pensionitõusu. Ja kas-sa-näed! See viiakse ellu juba 2020. aasta eelarvega.
Sest meid ootab ees seitsme-eurone erakorraline pensionitõus.
Olgu, jättes iroonia kõrvale, olen nõus, et arvestades näiteks
meie pensionide suhet keskmisesse palka, on ka see abiks. Aga kas see on ikka
asi, mida oma valimislubaduste taustal suureks saavutuseks lugeda?
Ja veel enam, miks näidata indekseerimisest tulenevat
kasvu – 38 eurot – enda töövõiduna? Ehk valitsuse töövõit on seitse eurot, kuna
38 lisandub automaatselt, tänu varasematele otsustele.
Inspireerivad sõnumid on ka põllumeestele. Täiendavaid
põllumajandustoetusi ehk top-up'e, mida EL lubab, Eesti ei kavanda. „Kevadel
oli juttu 15 miljonist, täna on seal rea peal viis miljonit. Ma tean, et
põllumehed on õnnetud, aga viis miljonit on parem kui null miljonit,“ lohutas
rahandusminister Martin Helme.
Loomulikult on see parem olukorrast, kus toetuseid üldse
ei maksta, nagu oli aastatel 2014-2016. Samas 13. juuni Maalehes lubab
maaeluminister Mart Järvik, et toetused jätkuvad maksimaalses(!) määras.
Meenutame, et just Helme-Järviku kodupartei hõiskas enne
valimisi (27. veebruar, uueduudised.ee), et eelarves on kõigi lubaduste jaoks
raha piisavalt.
Prioriteedid
Tänaseks on selgeks saanud valitsuse prioriteedid. Ja
need tekitavad nördimust. Sest löögi saab regionaalpoliitika.
Rahandusminister hõiskas, et kulusid on õnnestunud üle 50
miljoni kokku tõmmata. Aga mille arvelt?
2020. aasta eelarves pole enam toetust väikeelamute
renoveerimiseks ega lokaalsete taastuvenergia kütteseadmete soetamiseks, kärbitakse
üürielamute korrastamise meedet.
Lisame siia juurde tahtmatuse korrastada postiseadust või
vaadata üle Eesti Posti tegevus, misläbi suletakse postkontoreid ning tõuseb
kojukande hind. Plaanitakse sulgeda Haapsalu merepäästeüksus. Milliste
ministrite valdkonda need teemad kuuluvadki?
Kui võrrelda 2020. aasta eelarvet käesoleva aasta omaga,
siis on näha veel trende. Kutseõppeasutuste raha väheneb kolm miljonit, rakenduskõrgkoolidel
poolteist miljonit. Muuseumidel koguni kaheksa miljonit. Haridus ja kultuur ei
ole olulised?
Samas eelarve tulupoolel on märgitud füüsilise isiku
tulumaksu laekumise 25-protsendiline kasv! See tähendab, et 320 miljonilt
400-le miljonile. Võimas!
Tegelikkus on ilmselt see, et seda saamata jäävat tulu
tuleb järgmisel aastal lisaeelarvega lappima hakata...
Kogu selle segaduse võtab hästi kokku Isamaa esimees
Helir-Valdor Seeder. Ta tunnistas, et eelarvet oli seekord väga raske kokku
panna: „Põhjuseid oli mitu, näiteks astus valitsus seekord ametisse kuu aega
hiljem kui varasemad valitsused keskmiselt, mistõttu jäi eelarve kokkupanekuks
tavapärasest vähem aega. Lisaks hajutasid valitsuse tähelepanu europarlamendi
valimised, mis parlamendivalimistele kohe otsa tulid.“
Ilmselt unustas ta mainimata, et jaanipäev langes
töönädala algusesse, juulikuus segas laulu- ja tantsupidu, augustikuus olid
virmalised, septembris algas kool.
Aga jättes taaskord iroonia kõrvale, on mul hea meel, et
see koalitsioon teoks sai. Ainult nii – andes inimestele reaalse võimaluse otsuseid
langetada – saame aimu, mis neile tegelikult korda läheb ja kas sõnad ning teod
käivad käsikäes.
Hergo Tasuja,
SDE
P.s. Lugu peegeldab autori isiklikku seisukohta ja ei ole kuidagi
seotud ametiga.
Lugu ilmus 18.10 Hiiu Lehes
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar