Heltermaa-Rohuküla laevaliin ehk ühendus mandriga on märksa enam
kui pelgalt üks ühistranspordiliin. Hiidlaste ja Hiiumaa sõprade jaoks eluliin.
Ülioluline ka puhtalt igapäevaelu toimimise mõttes.
On loomulik ja ootuspärane, et elu areneb järjepidevalt edasi,
teenused muutuvad mugavamaks ja kasutajasõbralikumaks. Nii ei kujuta me ilmselt
täna ette, et peaksime sõitma laid-tüüpi alusega või et esimene graafikujärgne
reis väljuks kell 0430. Samas ei ole need näited mitte väga kaugest minevikust.
Tänaseks on välja kujunenud töökindel graafik ja püsiühendus. Hiiumaa
valla algusaastatel lepiti riigi, valla ja ettevõtjate esindajatega kokku kuue põhilaeva
väljumisgraafik, mis püsib aastaringselt muutumatuna. Vastavalt hooajale ja
nädalapäevale lisandub sellele rohkem või vähem reise.
Vaadates statistikat, siis 2018. aastal kasutas Heltermaa-Rohuküla laevaliini
600 000 reisijat ja üle mere veeti 260 000 sõidukit. Selleks tellis riik 5300
reisi. Keskmine täituvus oli seega 113 reisijat ja 49 sõidukit ühe reisi kohta.
Möödunud aastal veeti üle mere 670 000 reisijat ja 310 000
sõidukit. Selleks telliti 5888 reisi. Keskmiselt pea 114 reisijat ja 52
sõidukit reisi kohta. Reisijate arvu kasv astub reiside arvu kasvuga täpselt
ühte jalga, sõidukite arv kasvab kiiremini kui üle mere veetavate reisijate
hulk.
Tausta loomiseks. Leiger ja Tiiu mahutavad 700 reisijat ja 150
sõidukit.
Hästi üldistatult tähendab see seda, et kui kolme suvekuu
suurusjärgus 2000 reisiga veetakse üle Väinamere keskmiselt 100 sõidukit reisi
kohta, siis ülejäänud üheksa kuu veidi vähem kui 4000 reisiga on keskmine üle
mere veetavate sõidukite arv 30.
Samas vajadus ning õigus liikuda on inimestel aastaringselt.
See tähendab seda, et ülioluline roll on planeerimisel.
Laevakompaniilt saavad nii ministeerium kui vald operatiivselt ja
igakuiselt ülevaate üleveo statistikast. Sama regulaarsusega toimub jooksev
infovahetus. Korra kvartalis ka suurema ringi arutelud ning lisaks kohtumised
sidusgruppidega – ettevõtjate liit ja turismiklaster.
Nende ridade kirjutamise ajaks on alanud töö 2025. aasta graafiku
ja üleveomahu taotlemiseks riigilt. Teame, milline on olukord riigieelarvega
ning et kõik ministeeriumid ja valdkonnad on sunnitud kärpima ja teenuseid
kokku tõmbama. Sellest lähtuvalt on meie esmane selgitustöö olnud ja on kuni
veomahu kinnitamiseni, et laevaühendus mandriga on saareelanikele eluliselt
oluline ning siit ei kannata kokku tõmmata.
Piletihinna muutmisest ei ole ametlikult juttu olnud, aga eelnevas
lõigus mainitud põhjusel ei saa välistada, et see teemaks kerkib. Täna kehtiv
hinnakiri jõustus 1. märtsist 2022. Ennetavalt oleme selgitanud, et hinnatõus
tooks paratamatult kaasa märkimisväärse mõju regionaalarengule ja
elukeskkonnale tervikule. Sellest tulenevalt peab see põhinema kindlal
metoodikal, mis aitab mõista selle loogikat ja vältima peab hüppelisi tõuse.
Samuti on oluline, et suursaared ning siinsed esindusorganisatsioonid oleks
protsessi kaasatud.
Selleks, et graafikud vastaks võimalikult täpselt vajadustele, on
oluline võimalikult varakult võimalikult täpset infot omada. Just saarel
toimuvatest sündmustest, mis toovad siia arvestataval hulgal külalisi ning
mille kohta nii vallavalitsus kui turismiklaster infot koguvad ja millega
laevakompaniiga graafikuid planeerides arvestame.
Lisaks põhigraafikule on meile aastaks eraldatud mõnikümmend reisi
reserviks. Seda saab kasutada, kui aasta jooksul selgub, et sündmustekalender
mõneks konkreetseks nädalaks on siiski esialgsest tihedam saanud või kui
külastajate tegelik arv ületab prognoositut. Et üha enam ostetakse pileteid
eelmüügist, siis see tänuväärselt aitab sellele teadmisele kaasa.
Esmasena jälgib seda laevakompanii, kel kõige vahetum info
ülesõiduplaanidest. Aga seirab ka vallavalitsus. Ja meie ootus on, et kus
vähegi vajadust ning võimalust, sinna lisataks täiendavad reisid.
Laeva korralised hooldused on ette teada ning need lepitakse
põhigraafikut tehes kokku. Kahjuks on osa dokitöid ilmastikukriitilised,
mistõttu neid ei saa ainult talvekuudele sättida.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar