esmaspäev, 18. märts 2019

Koalitsioon

Tänases Päevalehes on Lagle Pareku arvamuslugu.
Ei lugenud mitte-digilehe-tellijana seda lõpuni. Ent tasuta loetava lõiguga olen nõus. Olen ka ise viimasel nädalal sarnaseid mõtteid mõelnud. Ehk et ei ole probleem, kui mõnda parteid peetakse sobimatuks. Ent on probleem, kui selle valijatesse nii suhtutakse. Ehk mulle ei pea meeldima X või keegi kolmas mõnest erakonnast. Aga ma kindlasti aktsepteerin erakonna valimistulemust, kuna inimesed on neid end esindama valinud. Mistahes põhjusel. Võib-olla ka mulle mitte meeldival põhjusel. Aga et selline valik tehti, siis ei peaks kritiseerima tulemust, vaid püüdma põhjustest aru saada. Ja kui need ei meeldi, siis tegeleda põhjuse, mitte tagajärjega.

Püüdes leida positiivset potensiaalsest kolmikliidust, siis üks, mida näen, ongi sellesama põhjuse äralangemine või vähemalt vähenemine. Miskipärast on pea viiendik valimas käinutest pettunud ning olnud valmis toetama käremeelseid. Ja see muutus on toimunud viimaste aastate jooksul (võta võrdluseks või 2015. aasta valimistulemused). Jäädes opositsiooni, usun, et see hulk suureneks. Ühel hetkel ehk isegi ohtlikult suureks.

Täna näen aga potensiaali ühiskonnas sidususe suurenemiseks. Ühelt poolt kaob kärkimine, muutub selle seltskonna sõnavara ja metoodika. Näiteks kommenteeris Martin Helme samas ajalehes, et samasuguse retoorikaga nagu erakond opositsioonis olles silma paistis, on valitsuses jätkata väga keeruline. Ehk nende käitumine ja väljaütlemised muutuvad. Ja nii nagu juhid ees teevad ning juhtkond järgi, peaks see suunama ka laiemat ringi järgijaid. Teisalt aitab sellele kindlasti kaasa ka reaaleluga kokkupuude. Ehk üks asi on kõrvalseisjana õpetada, teine reaalselt vastutada ning asju ellu viia. Saavad ka ise aimu, miks nii mõnigi asi siin riigis on nii nagu see on.

Ehk nii nagu ma austan sõnavabadust, valikuvabadust ja iga inimese vabadust olla tema ise (kuniks see kellelegi teisele otseselt liiga ei tee), austan ma vabade valimiste tulemust. Seega, kui on seltskond, kel on parlamendis enam kui poole toetus, on neil igasugune voli koalitsioonikõnelusi pidada ning riigi järgmise perioodi tegevuskava osas kokkuleppeid sõlmida.

P.s Antud arvamuslõng puudutab vaid ühte aspekti ehk et siin on mitu dimensiooni täielikust pildist puudu.

Kommentaare ei ole: