Kolmapäeval jõudis
internetiavarustesse Pühalepa vallavolikogu (ametliku) esimehe
Toomas Remmelkoore arvamuslugu „Millist varianti eelistada
regionaalministri väljapakutud kuuest arenguteest?“, mis paari
nädala eest valla häälekandjas ilmus.
Et teemaks oli haldusreform, kogus see
kiiresti kümneid kommentaare. Mulle sümpatiseerib, et Toomas
julgeb sõna võtta. Võib-olla tema väljendusoskus vajaks järeleaitamist, aga see ei ole hetkel peamine. Oluline on, et erinevalt
paljudest teistest kohaliku tasandi poliitikutest võtab ta sõna. Olgugi, et saab selle eest ka tümitada.
Ent läheme nüüd artikli teema
juurde. Regionaalminister Siim-Valmar Kiisler saatis omavalitsustele
arutamiseks kuus võimalikku stsenaariumit Eesti halduskorraldusest.
Alates praeguse olukorra säilimisest kuni maakondade Eestini.
Toomas ütleb oma kirjatüki alguses
kohe välja, „et tänane olukord ei rahulda ka mind“. Teeb rõõmu,
et esimest korda ütleb ta välja, et muudatusi on vaja. Kas see mõtteviis on ka meie vallamajja jõudnud?
Etteruttavalt ütlen, et kahjuks ei
paku ta siiski välja ühtegi varianti, mil moel muudatusi teha.
Astmelise tulumaksu kehtestamine ei ole ju tõsiseltvõetav ettepanek
selle teema kontekstis. Või mis?
Kui nüüd ise neid Kiisleri pakutud
variante vaatan, siis välistaksin praeguse olukorra säilimise ja
maakondade Eesti. Esimese osas on selge, et muudatusi on vaja, teise
puhul leian, et maakondade piirid ei vasta riigi tasemel praegustele
oludele ja nõudmistele.
Omavalitsusliitude Eestit pean samuti
halvaks. Nõustun suuresti Rinno Ligega: „Isiklikult pean kõikidest
variantidest kõige halvemaks omavalitsusliitude Eesti varianti, kuna
sellega anname otsustamise "tagatuppa" ja kaugeneme kohe
kindlasti kodanikuühiskonnast. Tagatoal puudub igasugune poliitiline
vastutus ja kontroll, kuna kogu seltskond satub sinna kaudselt, mitte
otse kodanike poolt valituna.“
Ülejäänud variantide-
kahetasandiline Eesti, kus luuakse juurde täiendav maakonnapõhine
omavalitsustasand; kihelkondade Eesti; tõmbekeskuste Eesti- üle
võiks arutleda.
Tulles aga kodumaale ehk vaid Hiiumaast
rääkides leian, et parim tee on ühine ja ühtne Hiiumaa. Nii
otseses kui kaudses mõttes. Ehk siis tervet saart kattev
omavalitsus. Hiiumaa arengustrateegia Kärdla koosolekul (kus osales
inimesi igast omavalitsusest) jäi see mõte samuti selgelt kõlama.
Hetkel on meil olnud probleemiks, et
liitumise (või sel teemal arutamise) üle otsustavad need, kes raha
kaudu omavalitsusega seotud. Sest loomulikult ei taheta oma „tasuta
piruka masinat“ niisama käest anda. Paar märksõna- volikogu
esimees ja lume lükkamine.
Lisaks liitumisele ja ühele ühisele
volikogule tuleks minu arvates luua/kokku kutsuda kohalikud
ümarlauad. See oleks koht, kus kohaliku tasandi aktivistid saaksid
oma kodukohta puudutavates küsimustes reaalselt kaasa rääkida.
Sinna kaasaks külavanemaid, kolmanda sektori esindajaid jne. Seal
arutataks läbi, kas ja mis kell peaks tänavavalgustus töötama ja
muud säärased küsimused. Ja need ei peaks järgima praegused omavalitsuspiire. Neid ümarlaudu võiks olla rohkem.
Ja mitte nemad ei pea omavalitsusse
sõitma oma ideedega, vaid sinna valitud inimesed tulevad nende
juurde, et kuulata, mida ning mismoodi sealkandis teha tuleks. Valla-
ja linnavalitsus on mõeldud meid teenindama, mitte vastupidi.
Ehk siis kokkuvõtlikult viiksin ma kohaliku omavalitsuse tasandi kõrgemale, praeguse maakonna tasandile. Ent kaasarääkimise koha tooksin inimestele lähemale. Suured algatused peaksidki alguse saama rohujuure tasandilt.
Hiiumaa ei ole nii suur, et meil poleks
võimalik ühiselt asju ajada. Tean seda omast käest. Asi on
tahtmises. Ja ka seda on näha, kes tahab ning kes mitte.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar